Treated.com är en apoteksverksamhet i Manchester i norra Storbritannien. Företaget har i många år levererat mediciner till nätapotek och ville nu ta ett steg närmare slutkunden och starta sitt eget apotek på nätet.
Visionen var att skapa världens enklaste och mest självklara beställningsupplevelse för mediciner, och jag fick uppdraget att göra det till verklighet.
Den nya sajten bygger på ett enda fält med en sökfunktion, som liknar Google. Beställningsflödet guidar användaren steg för steg genom en nätbaserad konsultation med Treateds läkare. Tjänsten är nu aktiv i större delen av EU och tar emot hundratals ordrar i månaden.
Hur gör vi det till ett nöje för kunden att beställa mediciner på nätet?
Utmaningen för oss i projektgruppen var att skala av och ta bort sådant som inte var helt nödvändigt för att tillfredsställa användaren. Det viktigaste var säkerheten i mötet mellan patienten och den konsulterande läkaren.
Ett sökfält för att söka och välja sin medicin
För att skapa en naturlig och smidig navigation behövde sökfältet på startsidan utrustas med en intelligens som blixtsnabbt kunde ge kunden lämpliga produktalternativ.
I vår lösning utformades sökfunktionen så att sökträffen inte bara visade det mest relevanta svaret, utan även alternativa produkter som kunde hjälpa kunden med det besvär denne hade sökt för.
Optimerad köpupplevese i mobiler och surfplattor
Det kan finnas många anledningar till att söka sig till ett nätapotek. Patienten kanske känner att den inte har tid att boka ett möte med sin vanliga doktor, eller så rör frågan ett känsligt ämne som patienten tycker känns pinsamt att ta upp personligen med läkaren.
För att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt för patienten var det viktigt att kunna beställa var som helst, när som helst och från den enhet som passade kunden bäst. Därför lade vi fokus på det responsiva redan från början.
Konceptet klart efter två dagars workshop
Under mina år som designer har jag utvecklat effektiva metoder som reducerar den tid det tar att utvekla digitala koncept till innovativa och lönsamma lösningar.
Under en två dagar lång inledande workshop kunde jag tillsammans med uppdragsgivaren ta fram hela sajtens koncept: beställningsflödet från startsidan via kassan och vidare till tacksidan, landningssidor för sökmotoroptimering och processen för återbeställning när kundens mediciner var slut.
Försäljningen exploderade med en omsättning på över 100 000 euro per månad efter första året