Hur kan man påverka resebeteendet hos någon som älskar att åka bil till jobbet utan pekpinnar?
Utmaningen med att ändra resebeteendet är att målgruppen värdesätter bekvämligheten med sin bil och har råd att betala vad bilpendlingen kostar.
Ta fram en oberoende kalkyl genom samarbete med Motormännen
Mitt uppdrag blev att leta fram en aktör och valet föll på Motormännen, som genom sin bilkostnadskalkyl är den mest renommerade aktören på marknaden. Motormännens Excelbaserade kalkylblad används till exempel av de flesta banker som grund för privatekonomisk rådgivning.
För att göra kalkylen till en interaktiv och underhållande webblösning behövde alla formler och relationer i Excelarket analyseras och göras om till ett webbgränssnitt. Det krävdes en helt ny interaktionsdesign och en visuell design baserad på Västtrafiks visuella profilprogram. Lösnigen blev ett gränssnitt där användaren, genom att dra i vred eller fylla i värden manuellt utifrån bilkostnadskalkylens schablonvärden, får en intuitiv uppfattning om ifall de egna värdena är stora eller små.
Målgruppen är de som gillar att pendla med bil
Inför arbetet med företagsförsäljningens webbnärvaro skapades en triggerkartläggning för att visa användarnas drivkrafter. Kalkylatorn inriktar sig främst på att tillfredsställa behovet hos den målgrupp som idag gillar sin bil. Den här målgruppen väljer troligtvis bilen istället för bussen de flesta dagar, speciellt när det regnar. För att bryta igenom vanans makt är det nödvändigt att få dessa personer att inse exakt hur mycket det egentligen kostar att pendla med bil, och hur mycket man kan spara genom att byta ut bara några bilpendlingsdagar till kommunala per månad.
En ytterligare version av kalkylatorn finns redan på ritbordet
Lösningen blev så omtyckt inom organisationen att det uppstod önskemål om att utveckla en ytterligare version av kalkylatorn. Den viktigaste önskemålet är att lägga in alla typer av biljetter, så att kunden jämföra skillanden inte bara mellan att åka bil och med västtrafik, utan öven konsekvensen av att välja olika biljettformer. En vision äratt integrera kalkylatorn med Västtrafiks reseplanerare och karttjänster för att kunna göra kalkylatorn ännu enklare att använda och för att även kunna väga inrestider i kalkylen.