Marten Angner
  • nav-list-imagenav-list-imageHemHem
  • nav-list-imagenav-list-imageUppdragUppdrag
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesignerdesign
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpertANVÄNDBARHET
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildareTALARE
  • nav-list-imagenav-list-imageBloggBLOGG
  • nav-list-imagenav-list-imageOmOm
Mail mårten Call mårten
  • EnglishEng
  • SwedishSwe

Västtrafik: Pendlingskalkylatorn hjälper göteborgarna att resa smartare till jobbet

Västtrafik: Pendlingskalkylatorn hjälper göteborgarna att resa smartare till jobbet
Previous Next
Västtrafik Pendlingskalkylatorn

Det mest spännande projekten att jobba med är de som kan hjälpa till att rädda världen. I det här uppdraget för Västtrafik ville vi påverka göteborgarnas resvanor genom att visa hur mycket de skulle kunna spara på att åka buss istället för att ta bilen.

Hur kan man påverka resebeteendet hos någon som älskar att åka bil till jobbet utan pekpinnar?

Utmaningen med att ändra resebeteendet är att målgruppen värdesätter bekvämligheten med sin bil och har råd att betala vad bilpendlingen kostar.

Ta fram en oberoende kalkyl genom samarbete med Motormännen

Mitt uppdrag blev att leta fram en aktör och valet föll på Motormännen, som genom sin bilkostnadskalkyl är den mest renommerade aktören på marknaden. Motormännens Excelbaserade kalkylblad används till exempel av de flesta banker som grund för privatekonomisk rådgivning.

För att göra kalkylen till en interaktiv och underhållande webblösning behövde alla formler och relationer i Excelarket analyseras och göras om till ett webbgränssnitt. Det krävdes en helt ny interaktionsdesign och en visuell design baserad på Västtrafiks visuella profilprogram. Lösnigen blev ett gränssnitt där användaren, genom att dra i vred eller fylla i värden manuellt utifrån bilkostnadskalkylens schablonvärden, får en intuitiv uppfattning om ifall de egna värdena är stora eller små.

Målgruppen är de som gillar att pendla med bil

Inför arbetet med företagsförsäljningens webbnärvaro skapades en triggerkartläggning för att visa användarnas drivkrafter. Kalkylatorn inriktar sig främst på att tillfredsställa behovet hos den målgrupp som idag gillar sin bil. Den här målgruppen väljer troligtvis bilen istället för bussen de flesta dagar, speciellt när det regnar. För att bryta igenom vanans makt är det nödvändigt att få dessa personer att inse exakt hur mycket det egentligen kostar att pendla med bil, och hur mycket man kan spara genom att byta ut bara några bilpendlingsdagar till kommunala per månad.

En ytterligare version av kalkylatorn finns redan på ritbordet

Lösningen blev så omtyckt inom organisationen att det uppstod önskemål om att utveckla en ytterligare version av kalkylatorn. Den viktigaste önskemålet är att lägga in alla typer av biljetter, så att kunden jämföra skillanden inte bara mellan att åka bil och med västtrafik, utan öven konsekvensen av att välja olika biljettformer. En vision äratt integrera kalkylatorn med Västtrafiks reseplanerare och karttjänster för att kunna göra kalkylatorn ännu enklare att använda och för att även kunna väga inrestider i kalkylen.

Mårten har varit helt oumbärlig i arbetet med att ta fram vår pendlingskalkylator. Hans kunskaper som UX-designer och hans driv som innovatör har starkt bidragit till att göra projektet till verklighet!

- Mats Nyström, Försäljningschef Västrafik företag

Möt Mårten

Mårten är en av Sveriges mest eftertraktade interaktionsdesigners och användbarhetskonsulter. Hans arbete har spridit angenäma användarupplevelser till miljontals användare över hela världen. Så, oavsett om du är en person med en bra idé, om du driver ett mindre företag eller företräder ett multinationellt varumärke kan Mårten säkerligen bidra till att utveckla och förbättra din interaktiva äffär.

Läs mer om Mårten
Lära sig mer
  • Kiz of Thrones
  • Seminars & Workshops
  • Interface & interaction design
  • Conceptual design
  • Business development
  • Presenting eye tracking & e‑commerse at Hyper Island
  • Cool sketching session with Mårten
Arbetet med Mårten
  • Interaktiv skissteknik
  • Digital strateg & Trigger mapping
  • Effektiv Innovationsprocess
  • Eye-tracking
  • Datadriven optimering
  • Utbildning & Coacing
Navigering på webbplatsen
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imagePortfolio
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesigner
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpert
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildare
  • nav-list-imagenav-list-imageBlogg
  • nav-list-imagenav-list-imageOm Mårten
Mårten Angner
Whiteport AB Klubbacken 49, 1tr, PK:2546 129 39 Hägersten
+46 70-777 0579 [email protected]

Copyright © Marten Angner 2003-2025 All rights reserved

Hör av dig Email Marten Call Marten