Box Experience är ett välkänt varumärke inom upplevelser och presenter på nätet. De erbjuder ett stort antal upplevelser som går att ge bort fysiskt eller skicka över nätet.
Företaget hade flera problem med sin interaktion och behövde hitta ett mer optimerat sätt för kunderna att beställa, boka och planera sina upplevelser på sidan. Ett av de mest akuta problemen var att vissa gåvomottagare inte förstod hur de skulle aktivera sin upplevelsepresent och därför, av misstag, köpte upplevelsen igen när de gick in på sajten. Mottagaren blev då sittande med två gåvoboxar. Uppdraget som började som ett utvärderingsuppdrag övergick till ett designprojekt och uppföljningstest.
Utvecklingsprocessen ledde fram till en sajt som på ett långt bättre sätt såg till användarnas behov av en förenklad beställning och exponerade upplevelserna på ett mycket tydligare sätt.
Hur får man kunderna att hitta rätt och ta till sig den information de behöver för att kunna agera?
Utmaningen i projektet var ta fram en ny version av tjänsten, som säljer bättre och som ger gåvomottagarna en positiv upplevelse när de ska boka och planera sina upplevelser.
Eye tracking-studien av den befintliga lösningen visade vägen till utformningen av en ny sajt
Första steget av projektet var att sätta upp en användarstudie med eye-tracking. När användarna exponerades för sajten i testsituationen blev det tydligt att utformningen av sajten hindrade änvändarna från att hitta och välja upplevelser. Användarna som fått en upplevelsepresent hade också svårt att förstå var på sajten de skulle boka och planera sin upplevelse.
Resultaten från studien innehöll flera viktiga insikter som kunde leda designteamet i en ny riktning. Ett exempel var att testanvändarna lade märke till bannern med texten “Jag har fått en box” och reagerade mer positivt på den än vad de gjorde på “Aktivera”-knappen, för att planera och boka, som fanns i den befintliga lösningen.
Insikterna från studien i kombination med fokus på verksamhetsmålen gav ett nytt koncept
Det innehåll som levererade på de mest prioriterade verksamhetsmålen lades i centrum av designen högst upp på vardera sida, där de skulle komma att få mest uppmärksamhet.
I Box Experience fall var det viktigaste av allt att förmedla konceptet kring en box. Därför skissade vi in en box i toppbilden under menyn tillsammans med exempel på populära gåvor. Det sekundära verksamhetsmålet var att kommunicera partnerföretagens varumärken, eftersom kända upplevelser känns kul att både ge och få. Därför placerades en rad med logotyper tillhörande Box Experiences viktigaste partners under huvudbilden.
Det tredje viktigaste målet var att förklara konceptet på ett sätt som användarna förstår. För att lyckas med detta placerades spännande bilder ut precis där webbläsarfönstret bryter, så att användarna skulle lockas att scrolla ner på sidan. Här följde sedan en förklaring i punktform, något som användare visat sig uppskatta i tidigare studier.
Uppföljningstestet gav kvittot: Den nya sajten gör det betydligt lättare att både ge och få upplevelser.
När det nya konceptet fick visuell design, och så snart designen var komplett, testades konceptet på nytt med nya användare. Vi behöll dock samma upplägg som i den första studien. Det stod omedelbart klart att den nya utformningen gjorde det betydligt lättare för användarna att starta sin bläddring bland upplevelserna, och de som hade fått en box kunde mycket enklare boka in och planera sin upplevelse. Anvädarnas ögonrörelser visade till och med hur de lätt hittade och önskade ta del av beskrivningen av hur sajten fungerar.