Marten Angner
  • nav-list-imagenav-list-imageHemHem
  • nav-list-imagenav-list-imageUppdragUppdrag
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesignerdesign
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpertANVÄNDBARHET
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildareTALARE
  • nav-list-imagenav-list-imageBloggBLOGG
  • nav-list-imagenav-list-imageOmOm
Mail mårten Call mårten
  • EnglishEng
  • SwedishSwe

Box Experience: Nytt sätt att sälja upplevelser på nätet baserat på eye tracking som designverktyg

Box Experience: Nytt sätt att sälja upplevelser på nätet baserat på eye tracking som designverktyg
Previous Next
Box Experience

Några av de mest spännande uppdragen är de när jag får förtroendet att leda arbetet kring en digital produkt under flera design‑ och evalueringsfaser, och steg för steg göra produkten bättre. I det här uppdraget för Box Experience kunde eye‑trackingtester ge viktiga ledtrådar för hur tjänsten borde utvecklas och ett nytt koncept tas fram. Resultatet visade en påtaglig förbättring av slutprodukten.

Box Experience är ett välkänt varumärke inom upplevelser och presenter på nätet. De erbjuder ett stort antal upplevelser som går att ge bort fysiskt eller skicka över nätet.

Företaget hade flera problem med sin interaktion och behövde hitta ett mer optimerat sätt för kunderna att beställa, boka och planera sina upplevelser på sidan. Ett av de mest akuta problemen var att vissa gåvomottagare inte förstod hur de skulle aktivera sin upplevelsepresent och därför, av misstag, köpte upplevelsen igen när de gick in på sajten. Mottagaren blev då sittande med två gåvoboxar. Uppdraget som började som ett utvärderingsuppdrag övergick till ett designprojekt och uppföljningstest.

Utvecklingsprocessen ledde fram till en sajt som på ett långt bättre sätt såg till användarnas behov av en förenklad beställning och exponerade upplevelserna på ett mycket tydligare sätt.

Hur får man kunderna att hitta rätt och ta till sig den information de behöver för att kunna agera?

Utmaningen i projektet var ta fram en ny version av tjänsten, som säljer bättre och som ger gåvomottagarna en positiv upplevelse när de ska boka och planera sina upplevelser.

Eye tracking-studien av den befintliga lösningen visade vägen till utformningen av en ny sajt

Första steget av projektet var att sätta upp en användarstudie med eye-tracking. När användarna exponerades för sajten i testsituationen blev det tydligt att utformningen av sajten hindrade änvändarna från att hitta och välja upplevelser. Användarna som fått en upplevelsepresent hade också svårt att förstå var på sajten de skulle boka och planera sin upplevelse.

Resultaten från studien innehöll flera viktiga insikter som kunde leda designteamet i en ny riktning. Ett exempel var att testanvändarna lade märke till bannern med texten “Jag har fått en box” och reagerade mer positivt på den än vad de gjorde på “Aktivera”-knappen, för att planera och boka, som fanns i den befintliga lösningen.

Insikterna från studien i kombination med fokus på verksamhetsmålen gav ett nytt koncept

Det innehåll som levererade på de mest prioriterade verksamhetsmålen lades i centrum av designen högst upp på vardera sida, där de skulle komma att få mest uppmärksamhet.

I Box Experience fall var det viktigaste av allt att förmedla konceptet kring en box. Därför skissade vi in en box i toppbilden under menyn tillsammans med exempel på populära gåvor. Det sekundära verksamhetsmålet var att kommunicera partnerföretagens varumärken, eftersom kända upplevelser känns kul att både ge och få. Därför placerades en rad med logotyper tillhörande Box Experiences viktigaste partners under huvudbilden.
Det tredje viktigaste målet var att förklara konceptet på ett sätt som användarna förstår. För att lyckas med detta placerades spännande bilder ut precis där webbläsarfönstret bryter, så att användarna skulle lockas att scrolla ner på sidan. Här följde sedan en förklaring i punktform, något som användare visat sig uppskatta i tidigare studier.

Uppföljningstestet gav kvittot: Den nya sajten gör det betydligt lättare att både ge och få upplevelser.

När det nya konceptet fick visuell design, och så snart designen var komplett, testades konceptet på nytt med nya användare. Vi behöll dock samma upplägg som i den första studien. Det stod omedelbart klart att den nya utformningen gjorde det betydligt lättare för användarna att starta sin bläddring bland upplevelserna, och de som hade fått en box kunde mycket  enklare boka in och planera sin upplevelse. Anvädarnas ögonrörelser visade till och med hur de lätt hittade och önskade ta del av beskrivningen av hur sajten fungerar.

Mårtens eye tracking-studie gav oss, i detalj, de bevis vi behövde för att komma vidare i vår designprocess. I själva verket var den rapport med förslag och förbättringar som Mårten presenterade mycket pedagogisk och presenterade steg för steg. Lite som en gör-det-själv-guide för hur vi skulle förbättra vår sajt!

- Box Experience

Möt Mårten

Mårten är en av Sveriges mest eftertraktade interaktionsdesigners och användbarhetskonsulter. Hans arbete har spridit angenäma användarupplevelser till miljontals användare över hela världen. Så, oavsett om du är en person med en bra idé, om du driver ett mindre företag eller företräder ett multinationellt varumärke kan Mårten säkerligen bidra till att utveckla och förbättra din interaktiva äffär.

Läs mer om Mårten
Lära sig mer
  • Kiz of Thrones
  • Seminars & Workshops
  • Interface & interaction design
  • Conceptual design
  • Business development
  • Presenting eye tracking & e‑commerse at Hyper Island
  • Cool sketching session with Mårten
Arbetet med Mårten
  • Interaktiv skissteknik
  • Digital strateg & Trigger mapping
  • Effektiv Innovationsprocess
  • Eye-tracking
  • Datadriven optimering
  • Utbildning & Coacing
Navigering på webbplatsen
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imagePortfolio
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesigner
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpert
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildare
  • nav-list-imagenav-list-imageBlogg
  • nav-list-imagenav-list-imageOm Mårten
Mårten Angner
Whiteport AB Klubbacken 49, 1tr, PK:2546 129 39 Hägersten
+46 70-777 0579 [email protected]

Copyright © Marten Angner 2003-2023 All rights reserved

Hör av dig Email Marten Call Marten