Bythjul är Nordens ledande aktör för onlineförsäljning av däck och fälgar. Företagets strategi var att lansera en ny responsiv sajt med uppgift att säkra överlägsen service. Att dessutom erbjuda det smidigaste beställningsflödet i branschen skulle bli företagets främsta vapen i kampen att behålla och öka sin marknadsandel i en ständig ström av nya lågprisaktörer.
Målet att säkerställa en så smidig användarupplevelse som möjligt, oavsett var och när användaren beställer sina däck var bakgrunden till att vi i Whiteport blev inbjudna till att i nära samarbete med det interna utvecklingsteamet skapa en supersmidig beställningsplattform optimerad för mobila enheter och surfplattor.
Resultatet blev en modern och intitiv e-handel för däck och fälgar. En avskalad beställningsprocess, utan krav på förkunskaper om däck hos kunden, designades från grunden. Användaren får nu produktrekommendationer baserat på vad som är viktigt för den egna bilen. Utan att kunna något om typbeteckningar och dimensioner kan kunden förstå vad som gör vart och ett av däcken unika.
Hur får vi kunder som hellre vill göra annat än att köpa däck att känna sig engagerade och nöjda med sitt onlineköp?
Utmaningen för oss i projektgruppen var att skapa en e-handel som gör varje besökare till experter på däck för just sin bil, och samtidigt hjälpa till att köpa rätt produkter med full trygghet.
Endast ett klick till rätt produkt
För att hålla kvar kunden i köpprocessen behöver rätt produkter omedelbart presenteras, och varje steg i beställningen kännas relevant och enkel.
I vår design presenterades ett dynamiskt formulär redan på startsidan. Baserat på den aktuella säsongen och med hjälp av kundens registreringsnummer kunde sedan rätt produkt i rätt dimension visas efter bara en knapptryckning.
Frågan ”vad är viktigt för dig?” hjälper kunden att filtrera produkter efter sina värderingar
Kunderna har flera svårigheter när det gäller att köpa däck på nätet. Många undrar inte bara “vilka däck passar min bil?” utan även andra saker som “hur får jag däcken från nätet till bilen?”. Designen behöver effektivt ge svar på alla kundernas frågor för att de ska våga beställa.
Den intressantaste utmaningen var dock att guida kunderna till att höja blicken till de lite dyrare däcken, för att säkerställa att de blir nöjd med sina köp. Mer exklusiva däck ger ofta kortare bromssträcka, lägre ljudnivå ochde slits långsammare än ett budgetalternativ.
Vår lösning var att i produktlistan introducera en sektion som ställer frågan “vad är viktigt för dig?”. Här kan kunden klicka för aspekter som säkerhet, miljö och komfort mm. När kunden väljer någon av aspekter aktiveras detta i ett produktfilter som tydliggör produkternas egenskaper enligt de värderingar som ligger kunden varmast om hjärtat. När den nya funktionen presenterades för testpersoner i användningstester visade det sig att man direkt kunde påverka kundernas köpbeteenden.
Den huvudsakliga målgruppen vill ha däckmode snarare än däckverkstad
Som underlag till den digitala strategin genomförde vi en triggerkartläggning där vi tillsammans med uppdragsgivaren identifierade de viktigaste kundgrupperna. Av alla de kunder som besöker Bythjul är det inte “prispressaren”, som bara är ute efter ett klipp, eller “chiptrimmaren” som kan allt om bilar, som sajten i första hand vänder sig till. Den intressantaste kundgruppen är istället personer som gillar att handla mode på nätet. Bythjul vill ha en sajt där det är lika enkelt att köpa däck som vilken annan livsstilsprodukt som helst.
Snabbare, mindre kundtjänstbehov och bättre träffyta i sökmotorerna
Den nya plattformen har blivit snabbare och har förutom sin nya design även fått en betydligt effektivare träffyta för Google och andra sökmotorer. Försäljningen är stark och kundtjänstpersonalen märker att färre frågor än tidigare kommer in från användarna.