Marten Angner
  • nav-list-imagenav-list-imageHemHem
  • nav-list-imagenav-list-imageUppdragUppdrag
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesignerdesign
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpertANVÄNDBARHET
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildareTALARE
  • nav-list-imagenav-list-imageBloggBLOGG
  • nav-list-imagenav-list-imageOmOm
Mail mårten Call mårten
  • EnglishEng
  • SwedishSwe

Bythjul: Ny responsiv sajt revolutionerar sättet vi köper däck och fälgar online

Bythjul: Ny responsiv sajt revolutionerar sättet vi köper däck och fälgar online
Previous Next
Bythjul

Många bilägare upplever däckbyte som en stor utgift till ingen nytta. Men vid närmare eftertanke är däck en viktig säkerhetsprodukt och valet av däck kan ge stora konsekvenser för både säkerhet, komfort och ekonomi. Det har varit en intressant utmaning att ge däck‑kunder ett verktyg att göra ett val som de blir nöjda med i tusentals mil framöver, snarare än att bara komma undan så billigt som möjligt.

bythjulWebStart_1
bythjulWebStart_2
bythjulWebStart_3
bythjulWebStart_4
bythjulWebStart_5
bythjulWebStart_6
bythjulWebStart_7

Bythjul är Nordens ledande aktör för onlineförsäljning av däck och fälgar. Företagets strategi var att lansera en ny responsiv sajt med uppgift att säkra överlägsen service. Att dessutom erbjuda det smidigaste beställningsflödet i branschen skulle bli företagets främsta vapen i kampen att behålla och öka sin marknadsandel i en ständig ström av nya lågprisaktörer.

Målet att säkerställa en så smidig användarupplevelse som möjligt, oavsett var och när användaren beställer sina däck var bakgrunden till att vi i Whiteport blev inbjudna till att i nära samarbete med det interna utvecklingsteamet skapa en supersmidig beställningsplattform optimerad för mobila enheter och surfplattor.

iphone-templateResultatet blev en modern och intitiv e-handel för däck och fälgar. En avskalad beställningsprocess, utan krav på förkunskaper om däck hos kunden, designades från grunden. Användaren får nu produktrekommendationer baserat på vad som är viktigt för den egna bilen. Utan att kunna något om typbeteckningar och dimensioner kan kunden förstå vad som gör vart och ett av däcken unika.

Hur får vi kunder som hellre vill göra annat än att köpa däck att känna sig engagerade och nöjda med sitt onlineköp?

bythjulWebStart_6Utmaningen för oss i projektgruppen var att skapa en e-handel som gör varje besökare till experter på däck för just sin bil, och samtidigt hjälpa till att köpa rätt produkter med full trygghet.

Endast ett klick till rätt produkt

För att hålla kvar kunden i köpprocessen behöver rätt produkter omedelbart presenteras, och varje steg i beställningen kännas relevant och enkel.

I vår design presenterades ett dynamiskt formulär redan på startsidan. Baserat på den aktuella säsongen och med hjälp av kundens registreringsnummer kunde sedan rätt produkt i rätt dimension visas efter bara en knapptryckning.

Frågan ”vad är viktigt för dig?” hjälper kunden att filtrera produkter efter sina värderingar

Kunderna har flera svårigheter när det gäller att köpa däck på nätet. Många undrar inte bara “vilka däck passar min bil?” utan även andra saker som “hur får jag däcken från nätet till bilen?”. Designen behöver effektivt ge svar på alla kundernas frågor för att de ska våga beställa.

Bythjul 2015-05-25
Den intressantaste utmaningen var dock att guida kunderna till att höja blicken till de lite dyrare däcken, för att säkerställa att de blir nöjd med sina köp. Mer exklusiva däck ger ofta kortare bromssträcka, lägre ljudnivå ochde  slits långsammare än ett budgetalternativ.

Vår lösning var att i produktlistan introducera en sektion som ställer frågan “vad är viktigt för dig?”. Här kan kunden klicka för aspekter som säkerhet, miljö och komfort mm. När kunden väljer någon av aspekter aktiveras detta i ett produktfilter som tydliggör produkternas egenskaper enligt de värderingar som ligger kunden varmast om hjärtat. När den nya funktionen presenterades för testpersoner i  användningstester visade det sig att man direkt kunde påverka kundernas köpbeteenden.

Den huvudsakliga målgruppen vill ha däckmode snarare än däckverkstad

target-groupSom underlag till den digitala strategin genomförde vi en triggerkartläggning där vi tillsammans med uppdragsgivaren identifierade de viktigaste kundgrupperna. Av alla de kunder som besöker Bythjul är det inte “prispressaren”, som bara är ute efter ett klipp, eller “chiptrimmaren” som kan allt om bilar, som sajten i första hand vänder sig till. Den intressantaste kundgruppen är istället personer som gillar att handla mode på nätet. Bythjul vill ha en sajt där det är lika enkelt att köpa däck som vilken annan livsstilsprodukt som helst.

Snabbare, mindre kundtjänstbehov och bättre träffyta i sökmotorerna

Den nya plattformen har blivit snabbare och har förutom sin nya design även fått en betydligt effektivare träffyta för Google och andra sökmotorer. Försäljningen är stark och kundtjänstpersonalen märker att färre frågor än tidigare kommer in från användarna.

"Mårten och kollegorna på Whiteport tog oss i handen från första mötet och hjälpte oss att inte bara skapa en ny supersnygg responsiv sajt, utan även att se vår verksamhet från nya perspektiv. Vi kan definitivt rekommendera Mårten som designer!”

- Anna

Mårten och kollegorna på Whiteport har en fantastisk fingertoppskänsla och det som levererades var inte bara snyggt i varje detalj, utan visade sig också vara enkelt för mig och mina utvecklare att implementera!

- Johan

Möt Mårten

Mårten är en av Sveriges mest eftertraktade interaktionsdesigners och användbarhetskonsulter. Hans arbete har spridit angenäma användarupplevelser till miljontals användare över hela världen. Så, oavsett om du är en person med en bra idé, om du driver ett mindre företag eller företräder ett multinationellt varumärke kan Mårten säkerligen bidra till att utveckla och förbättra din interaktiva äffär.

Läs mer om Mårten
Lära sig mer
  • Kiz of Thrones
  • Seminars & Workshops
  • Interface & interaction design
  • Conceptual design
  • Business development
  • Presenting eye tracking & e‑commerse at Hyper Island
  • Cool sketching session with Mårten
Arbetet med Mårten
  • Interaktiv skissteknik
  • Digital strateg & Trigger mapping
  • Effektiv Innovationsprocess
  • Eye-tracking
  • Datadriven optimering
  • Utbildning & Coacing
Navigering på webbplatsen
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imagePortfolio
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesigner
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpert
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildare
  • nav-list-imagenav-list-imageBlogg
  • nav-list-imagenav-list-imageOm Mårten
Mårten Angner
Whiteport AB Klubbacken 49, 1tr, PK:2546 129 39 Hägersten
+46 70-777 0579 [email protected]

Copyright © Marten Angner 2003-2023 All rights reserved

Hör av dig Email Marten Call Marten