Med över hundra år i försäkringsbranschen är Salus-Ansvar ett välkänt varumärke, vars fokus är produkter i premiumsegmentet.
Salus-Ansvar ville ha en mer säljande hemsida som bättre matchade den nya varumärkesplattform och de ökade försäljningsmål som företaget stod inför.
Sajten fick en minimalistisk design med tydlig produktpresentation och en nyskapande typ av interaktiva beställningsformulär. De nya formulären sänkte kundernas trösklar att teckna försäkringar online, och resulterade i att direktförsäljningen ökade med 12,5%.
Hur kan man sälja exklusiva försäkringsprodukter online, på en marknad där kunderna jämför priserna med betydligt enklare försäkringar?
Utmaningen för oss i projektgruppen var att upprätthålla konkurrenskraften i Salus-Ansvars premiumerbjudande, på en marknad som är hårt prispressad. För att öka försäljningen behövde vi få kunderna att förstå vad som ingår i försäkringarna och varför priset är högre än hos konkurrenter med sämre försäkringskydd.
Förenkla navigationen och förtydliga vad som ingår i erbjudandet
Analysen av målgruppen avslöjade att intresset för produkterna var lågt och att kunderna i brist på kunskap om hur försäkringar fungerar hade svårt att hitta och jämföra olika erbjudanden. Branschtermer som “sakförsäkring” i navigationen visade sig vara förvirrande.
Genom att tona ner svårtydda termer som “sakförsäkring”, och i stället lyfta fram de försäkringsnamn som kunderna själva använder, gjorde vi processen att hitta rätt produkt enkel och intuitiv.
Fokus för produktsidan blev att tydligt presentera och förklara vad som ingår i respektive försäkringsprodukt. Dels för att ge kunden kunskap och verktyg att jämföra, dels för att motivera kostnaden gentemot enklare produkter på marknaden.
Minska trösklarna för att teckna försäkringar direkt över nätet
Statistiken visade att många kunder inte orkade gå igenom de omfattande ansökningsformulären för sin valda försäkring, eftersom flertalet av fälten var irrelevanta för dem.
Vår lösning var att ta fram en ny typ av beställningsformulär som bara visade de fält kunden behövde för att hitta just sin försäkring. Har du till exempel inget garage till din villa blir du inte heller tillfrågad om storleken på garaget. Formuläret expanderade först när nya fält blev relevanta för kunden. I varje sektion av formuläret visades eventuella tillkommande kostnader för tillval och produktvarianter så att kunden hela tiden såg hur dennes val påverkade det slutgiltiga priset.
Direkt försäljningsökning med 12,5%
När den nya hemsidan hade publicerats kunde Salus-Ansvar se en direkt försäljningsökning. Hemsidan uppskattades som informationskanal av kunderna och internt av organisationen som försäljningsverktyg.