Marten Angner
  • nav-list-imagenav-list-imageHemHem
  • nav-list-imagenav-list-imageUppdragUppdrag
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesignerdesign
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpertANVÄNDBARHET
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildareTALARE
  • nav-list-imagenav-list-imageBloggBLOGG
  • nav-list-imagenav-list-imageOmOm
Mail mårten Call mårten
  • EnglishEng
  • SwedishSwe

Salus‑Ansvar: Ny design och optimerade beställningsflöden gav ökad försäljning av försäkringar online

Salus‑Ansvar: Ny design och optimerade beställningsflöden gav ökad försäljning av försäkringar online
Previous Next
Salus Ansvar

With a reputable and strong brand, a new brand platform and higher sales‑goals, the development of a new homepage for Salus‑Ansvar was one of my most interesting projects ever. My contribution consisted of taking a leading role in the team and delivering UX design based on my experience of selling complex products online.

salus-anzvar-carousel_01
salus-anzvar-carousel_02
salus-anzvar-carousel_03
salus-anzvar-carousel_04
salus-anzvar-carousel_05
salus-anzvar-carousel_06

Med över hundra år i försäkringsbranschen är Salus-Ansvar ett välkänt varumärke, vars fokus är produkter i premiumsegmentet.

Salus-Ansvar ville ha en mer säljande hemsida som bättre matchade den nya varumärkesplattform och de ökade försäljningsmål som företaget stod inför.

Sajten fick en minimalistisk design med tydlig produktpresentation och en nyskapande typ av interaktiva beställningsformulär. De nya formulären sänkte kundernas trösklar att teckna försäkringar online, och resulterade i att direktförsäljningen ökade med 12,5%.

Hur kan man sälja exklusiva försäkringsprodukter online, på en marknad där kunderna jämför priserna med betydligt enklare försäkringar?

Utmaningen för oss i projektgruppen var att upprätthålla konkurrenskraften i Salus-Ansvars premiumerbjudande, på en marknad som är hårt prispressad. För att öka försäljningen behövde vi få kunderna att förstå vad som ingår i försäkringarna och varför priset är högre än hos konkurrenter med sämre försäkringskydd.

Förenkla navigationen och förtydliga vad som ingår i erbjudandet

salus-anzvar-carousel-sketch_01
salus-anzvar-carousel-sketch_02
salus-anzvar-carousel-sketch_03
salus-anzvar-carousel-sketch_04
salus-anzvar-carousel-sketch_05
salus-anzvar-carousel-sketch_06

Analysen av målgruppen avslöjade att intresset för produkterna var lågt och att kunderna i brist på kunskap om hur försäkringar fungerar hade svårt att hitta och jämföra olika erbjudanden. Branschtermer som “sakförsäkring” i navigationen visade sig vara förvirrande.

Genom att tona ner svårtydda termer som “sakförsäkring”, och i stället lyfta fram de försäkringsnamn som kunderna själva använder, gjorde vi processen att hitta rätt produkt enkel och intuitiv.

Fokus för produktsidan blev att tydligt presentera och förklara vad som ingår i respektive försäkringsprodukt. Dels för att ge kunden kunskap och verktyg att jämföra, dels för att motivera kostnaden gentemot enklare produkter på marknaden.

Minska trösklarna för att teckna försäkringar direkt över nätet

Statistiken visade att många kunder inte orkade gå igenom de omfattande ansökningsformulären för sin valda försäkring, eftersom flertalet av fälten var irrelevanta för dem.

SalusAnsvar_Teckna_Villa-composed

Vår lösning var att ta fram en ny typ av beställningsformulär som bara visade de fält kunden behövde för att hitta just sin försäkring. Har du till exempel inget garage till din villa blir du inte heller tillfrågad om storleken på garaget. Formuläret expanderade först när nya fält blev relevanta för kunden. I varje sektion av formuläret visades eventuella tillkommande kostnader för tillval och produktvarianter så att kunden hela tiden såg hur dennes val påverkade det slutgiltiga priset.

Direkt försäljningsökning med 12,5%

När den nya hemsidan hade publicerats kunde Salus-Ansvar se en direkt försäljningsökning. Hemsidan uppskattades som informationskanal av kunderna och internt av organisationen som försäljningsverktyg.

Mårten hjälpte oss ta fram vår nya webb på ett mycket imponerande sätt. Han tog naturligt ledningen i projektet. Vi kom hela tiden effektivt framåt samtidigt som processen var påtaglig och enkel att förstå, även för de utan teknikvana hos oss!

- Quote for Salus Ansvar

Möt Mårten

Mårten är en av Sveriges mest eftertraktade interaktionsdesigners och användbarhetskonsulter. Hans arbete har spridit angenäma användarupplevelser till miljontals användare över hela världen. Så, oavsett om du är en person med en bra idé, om du driver ett mindre företag eller företräder ett multinationellt varumärke kan Mårten säkerligen bidra till att utveckla och förbättra din interaktiva äffär.

Läs mer om Mårten
Lära sig mer
  • Kiz of Thrones
  • Seminars & Workshops
  • Interface & interaction design
  • Conceptual design
  • Business development
  • Presenting eye tracking & e‑commerse at Hyper Island
  • Cool sketching session with Mårten
Arbetet med Mårten
  • Interaktiv skissteknik
  • Digital strateg & Trigger mapping
  • Effektiv Innovationsprocess
  • Eye-tracking
  • Datadriven optimering
  • Utbildning & Coacing
Navigering på webbplatsen
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imagePortfolio
  • nav-list-imagenav-list-imageHem
  • nav-list-imagenav-list-imageInteraktionsdesigner
  • nav-list-imagenav-list-imageAnvändbarhetsexpert
  • nav-list-imagenav-list-imageTalare & utbildare
  • nav-list-imagenav-list-imageBlogg
  • nav-list-imagenav-list-imageOm Mårten
Mårten Angner
Whiteport AB Klubbacken 49, 1tr, PK:2546 129 39 Hägersten
+46 70-777 0579 [email protected]

Copyright © Marten Angner 2003-2023 All rights reserved

Hör av dig Email Marten Call Marten